Tuesday, February 13, 2007

Dramatikk i England...

Det er med stor glede eg kan fortelle dykk at "Shetlandskaramelle" (Quality Street for dei uinnvidde) har fått eit nytt medlem! Det nye medlemmet består av rein sjokolade, og står dermed i fare for a kollidere med både mine og Kristian sine interesser. Då eg foretrekker sjokolade av alle slag, men overlater karamellene til Kristian, og Kristian et alt utenom det som har rart innhold som nøtter, kokos og marsipan, har delinga av Shertlandskaramelle, og liknande, gått veldig bra til no, men det ser ut som vi kan kome til å krangle mykje i framtida. Vern om dine favorittbiter!

3 comments:

Vibber`n i Farta said...

Oioioi.
Drama! Ramaskrik!
Hmmm... Dette måtte jeg tenke nøye igjennom. Jeg forstår at min tendens til uten videre å skrive den første tanken som slår ned i meg som kommentar til andres blogginnlegg, slett ikke var passende i denne sammenheng. Så etter å ha lest om dette med nykommer på shetlandskaramell-fronten tidligere i dag, har forsøk på en potensiell løsning ligget i bakhodet og murret.

Det jeg merker at plager meg litt er at det stod egentlig svært lite i innlegget om denne nykommeren var noe god eller ikke. Enhver normal person (altså ikke sjokoholiker) vil selvfølgelig ikke helt forstå problematikken i dette -og umiddelbart anta at siden dette er tatt opp i et eget blogginnlegg, så må selvfølgelig den aktuelle biten være svært god. Det denne vedkommende er blind for, er at om denne biten rett og slett ikke er noe spesielt god, så betyr jo ikke det at en ikke har tenkt til å spise den for det! Det er jo tross alt sjokolade. Og selv om den skulle få lavrangs-status og havne nederst blant ymse shetlandskaramell-subb, så må enhver vettug person likevel forstå at inntreden av en NY bit i en slik samling av allerede godt etablerte og fordelte biter, selvfølgelig vil påvirke fordelingen av de allerede eksisterende bitene! Normalfordelingen vil kunne bli påvirket, for å si det sånn.

MEN jeg har noen forslag. Enten kan dere rett og slett dele antallet av disse nye bitene i to og ta halvparten hver (er det oddetall: bruk kniv/saks/det dere har for hånden og dele den siste biten i to).
Eller: prøvesmak den nye biten, etablèr et forhold til den, og forsøk å finne ut hvem som liker den best. Start så en lang forhandling om hva(hvilke biter) en evt kunne være villig til å ofre for en slik ny bit, og med tiden vil et nytt rangsystem blant shetlandskaramellene bli opprettet. Dette er selvfølgelig litt tidkrevende... Særlig hvis en har lyst på sjokolade NÅ.
En snarvei kan selvfølgelig være hvis Kristian liker biten relativt godt -så kan han tilby Beathe å få spise TO Twist om dagen i stedet for ÈN, mot at han får flere av de nye bitene blant Shetlandskaramellene.
Hvis Beathe liker den nye biten best -prøv å overbevise Kristian om at det er noe umandig/femi over å innta disse nye bitene. Evt overbevis ham om at alt som IKKE har et tvilsomt innhold i form av kokos, nøtter eller marsipan (jeg bare siterer, er ikke udelt enig..!) -ikke er verdt å spise. Selvfølgelig litt vanskelig, i og med at du tydeligvis ikke akkurat går foran med et godt eksempel i så måte -men det ser jo ut til å ha funket før..?!

Om ingen av mine hardt og nøye utstuderte forslag mot formodning skulle funke, ser jeg ingen annen råd enn å rett og slett sende alle de nye bitene, evt et eksemplar av denne, over sjøen til ei blond, nyinnflyttet bergenserinne -for evaluering og forsøk på ny tilnærming til en løsning...

Beathe said...

Tusen takk for gode forslag til løysinger! Eg forstår sjølvsagt at informasjonen eg ga var litt mangelfull, så håper eg kan rette det opp med ein liten kommentar. Eg har berre ete to eksemplar av den nye biten, (Kristian er ganske streng på Shetlandskaramellene også...) og har rett og slett ikkje bestemt meg heilt for kva slags rangering den får i forhold til dei andre. Den er rein sjokolade, så kanskje litt kjedelig i sammenligning med andre, samtidig så er det akkurat ein sånn bit som trengst i den store blandinga av masse rart. Slett ikkje ei enkel sak.

Men no har sjokket lagt seg, og eg skal etterkvart drive litt aktiv "mapping" av mine og Kristians interesser. Eg satser på at vi kjem til ei ordning, viss ikkje må nok alle sendast til ein regnfull by på Vestlandet ein plass... For husfredens skyld...

Vibber`n i Farta said...

Det er jammen godt å høre at det blir en ordning med denne sjokolade-dramatikken..! Synes nesten det er frekt, jeg -å lage en ny bit i samlingen sånn uten videre. Hvem er det egentlig som produserer disse shetlandskaramellene igjen..? *englefjes*